Аналіз освітньої діяльності ЗДО 2020-2021р.
Панківський заклад дошкільної освіти «Сонечко» Сторожинецької міської ради для дітей віком від двох до шести (семи) років забезпечує догляд за дітьми дошкільного віку, їх розвиток, виховання та навчання відповідно до Базового компонента дошкільної освіти.
Заклад дошкільної освіти в своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Положенням про дошкільний навчальний заклад», іншими нормативно-правовими актами та власним Статутом.
ЗДО працює за п'ятиденним робочим тижнем з 7.30 до 18.00. Вихідні дні: субота, неділя, святкові дні.
Проектна потужність закладу 75 місць. Наповнюваність дошкільного закладу склала у 2020/2021 н.р 87 дітей.
Перелік приміщень закладу дошкільної освіти: чотири групи - для дітей раннього, молодшого, середнього та старшого дошкільного віку. За кожною групою додаткові приміщення: спальня, роздягальня, туалетні кімнати, кімната для помічника вихователя.
У ЗДО «Сонечко» протягом 2020/2021 н.р. функціонує 4 групи, серед яких:
- 1 група - раннього віку;
- 1 група - молодшого дошкільного віку + інклюзивна;
- 1 група - середнього дошкільного віку+ інклюзивна;
- 1 група - старшого дошкільного віку + інклюзивна.
Групи укомплектовано згідно віку дітей. Зарахування дітей до ЗДО здійснюється на підставі журналу реєстрації заяв батьків на чергу, медичної довідки про стан здоров'я дитини, ксерокопії свідоцтва про народження та при потребі вступу дитини до інклюзивної групи - висновок ІРЦ. На виконання Закону України «Про дошкільну освіту» (ст14) закладом дошкільної освіти дотримано показники наповнюваності груп.
Впродовж 2020/2021 н.р. педагогічний колектив працював над реалізацією передбачених річним планом завдань:
1. Відповідно до Базового компонента дошкільної освіти та для реалізації програми «Дитина» активізувати творчий потенціал педагогів на створення інноваційного, дистанційного, розвивального, інклюзивного середовища, організаційно - педагогічних умов для повноцінної та змістовної життєдіяльності дітей, а також дітей з ООП, організації розвивального простору у ЗДО.
2. Виховувати в дітей позитивне ставлення до свого здоровꞌя, сприяти формуванню в дітей основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності.
3. Формувати у дітей трудові навички, вміння, повагу до праці дорослих, звичку до трудової діяльності, бережливе ставлення до часу, знарядь праці, вміння планувати власну трудову діяльність.
4. Продовжити роботу по створенню й підтримці сучасного освітнього простору, а також он-лайн простору, сприятливого для розвитку у дітей творчих, пізнавальних здібностей, самостійності, ініціативності, організованості та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому.
Заходи заплановані річним планом відповідали вимогам Базового компоненту дошкільної освіти були актуальними. У ході планування педагогічного процесу на рік враховувалися загальні тенденції, які визначили пріоритети подальшого розвитку та оптимізації дошкільної освіти.
У закладі дошкільної освіти відбулися деякі зміни у кадровому складі педагогічних працівників. Одного педагога було прийнято в ЗДО (Пилипко О.І.), а ще один педагог повернувся з декретної відпустки (Крушельницька Б.І.).
У ЗДО складено план-графік проведення атестації та курсової перепідготовки педагогів терміном на п'ять років. Згідно з графіком курсової перепідготовки у 2020/2021 н.р. курси підвищення кваліфікації при ІППОЧО проходять всі педагоги Панківського ЗДО «Сонечко».
У поточному році проатестовано також 3 педагоги. За наслідками атестації - 1 педагог (Кифяк І.М. - практичний психолог) проатестований на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст ІІ категорії», вихователь - Джумара А.І. на встановлення 11 тарифного розряду, вихователь Грендей Н.І. - на відповідність займаній посаді та раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії». Всі педагоги проатестовані атестаційною комісією ІІ рівня при відділі освіти Сторожинецької міської ради.
Якісний та кількісний склад педагогічних працівників: серед 14 педагогів з вищою освітою - 7 (50 %); з середньою спеціальною - 6 (43 %); з незакінченою вищою - 1 (7 %).
Аналіз якісного складу педагогічних працівників ЗДО показує, що поряд з досвідченими педагогами працюють педагоги - початківці. Це Пилипко О.І, Джумара А.І., Проданик Т.І.. Всі вони мають високий рівень працездатності, що є головною умовою реалізації державної політики в галузі дошкільної освіти й упровадження інноваційних ідей розвитку закладу освіти.
З метою підвищення професійного рівня педагога кожний квартал обговорювалися новинки методичної літератури, спрямовані на вирішення освітніх, виховних та оздоровчих завдань. Слід відмітити, що кожен педагог ЗДО впродовж року працював над самоосвітою. Відповідно до проблемної теми, яка поставала перед педагогом опрацьовувалася література, підбирався різний наочний матеріал, який використовували та апробовували в роботі з дітьми.
Заслуговує на увагу робота творчої групи за темою «Формування партнерської взаємодії між ЗДО та сім'єю. Сучасні форми роботи з родиною». Доцільно зазначити, що в цьому навчальному році було розроблено акцент на розробку плану роботи з батьками по кожній віковій групі для допомоги педагогам в роботі з сім'єю. У зв'язку з карантинними обмеженнями вся робота з батьками проводилася у viber-групі.
Результатом плідної роботи творчої групи була розробка блочно-тематичного планування, що відповідало тематиці перспективного планування з усіх розділів програми «Дитина».
Впродовж року, значна увага приділялась роботі з молодими спеціалістами (3 педагоги ЗДО). Для підвищення професійної майстерності та якості освітнього процесу організовано роботу «Школа молодого вихователя», вихователем-методистом Кифяк І.М.. був розроблений план та алгоритм роботи з молодими педагогами, який розрахований на 3 роки (2019 - 2021). Кожному молодому спеціалісту призначено наставника. Вихователі зі стажем та досвідом роботи впродовж навчального року охоче ділилися з молодими колегами своїми знаннями. Колективні перегляди за тематикою річних завдань (фізична та трудова діяльність, пізнавальна активність сприяли підвищенню практичних навичок молодих спеціалістів.
Спрямовуючи освітній процес на всебічну реалізацію головних завдань, в закладі протягом року були проведені наступні форми методичної роботи: педагогічні ради: «Фізкультурно-оздоровча робота в ЗДО», «Трудове виховання дітей, як педагогічна проблема сучасності», «Розвиток пізнавальної активності дошкільників через формування пізнавальної компетентності»; консультації: «Рухова активність дітей протягом», «Як організувати дозвілля дитини під час карантину», «Фізична активність дітей в умовах соціальної ізоляції», «Форми та методи організації праці дітей», «Як виховати самостійність у дітей», «Відомі педагоги про розвивальне середовище для дітей дошкільного віку»; семінари-практикуми: «Кінезіологічні вправи та їх адаптація до вікових можливостей дошкільників та дітей з ООП», «Практичні поради щодо організації дистанційного навчання під час карантину», «Визначення критеріїв якості освіти. Шкала оцінювання ECERS-3», ділові та інтерактивні ігри: «Трудове виховання в ЗДО». Найбільш результативними та цікавими були педагогічні ради, які відзначалися актуальністю, науковістю та доцільністю тематики, інноваційним підходом до їх проведення. На педагогічних радах розглядалися питання, що були актуальними щодо розв'язання основних завдань дошкільного закладу на поточний навчальний рік: реалізація Базового компонента дошкільної освіти, вдосконалення педагогічного процесу, ознайомлення з педагогічним досвідом, підвищення професійної майстерності педагогів. Форми проведення педрад вибирались таким чином, щоб забезпечити максимальну активність педагогів, в педраді вводились ігрові вправи, диспути, виставки, педагогічні тренінги. Виконання рішень педрад сприяло покращенню методичного та матеріального забезпечення педагогічного процесу, підвищенню ефективності праці педагогів.
Навчальні та теоретичні семінари, семінари-практикуми та інші форми роботи розширили знання педагогів про нормативно-правові документи, які регламентують зміст дошкільної освіти, дали змогу педагогам різнобічно та поглиблено розглянути окремі напрями, структурні компоненти та цілісність Базового компонента, підтримували на належному рівні педагогічні зусилля та можливості педагогів, що позитивно впливає на підвищення рівня педагогічного керівництва педагогічним процесом.
Впродовж 2020/2021 н.р., одним із пріоритетних напрямків роботи колективу закладу було виховання в дітей позитивного ставлення до свого здоров'я, формування в дітей основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності.
Колективні перегляди занять сприяли знайомству з досвідом роботи колег. Вихователями ЗДО на достатньому методичному рівні були проведені інтегровані, комплексні заняття з використанням системного підходу використанням дидактичних та рухливих ігор, таблиць розумових дій, нетрадиційних форм діяльності. Доцільно відзначити позитивний досвід роботи музкерівника Макаренко І.В. «Музичні інструменти», Джумара А.І., «Лісові звірята - фізкультурники», Красовської Л.В. та фізінструктора Куби М.О. «Веселі старти», вихователя Пилипко О.І. «Подорож у ліс»,.
У всіх вікових групах виділено місце для міні-спортивного куточка, де є різні матеріали для проведення ранкової гімнастики, гімнастики пробудження, фізкультурних занять.
Але слід зазначити, що вихователям усіх перевірених груп потрібно поповнити, оновити наявний асортимент міні куточків нетрадиційним спортивним обладнанням, що допоможе реалізувати рухову активність малят.
Заняття з фізкультури плануються та проводяться двічі на тиждень у приміщенні, тричі на вулиці (залежно від пори року та погодних умов тривалість та кількість занять змінюється). Заклад дошкільної освіти обладнаний відповідним спортивним інвентарем: лавами, гімнастичною стінкою, м'ячами, обручами, торбинками з піском, гімнастичними палицями тощо.
Педагоги закладу орієнтуються на створення оптимального рухового режиму, який відповідає біологічній потребі організму дитини і включає в себе виконання фізичних вправ, участь у рухливих іграх, тривалі прогулянки. Засоби фізичного виховання добираються з урахуванням пори року та погодних умов, раціонального використання обладнання та фізкультурного інвентарю на майданчиках. Рухливі ігри плануються та проводяться з урахуванням бажань та інтересів дітей. Але досить часто заплановані ігри не проводяться, а замінюються іншими, одноманітними, які вже давно знайомі дітям, не вказуються під час планування ускладнення в іграх, дуже рідко вихователями усіх груп використовуються народні рухливі ігри.
Важливу роль у зміцненні здоров'я малят та забезпеченні потреби у руховій активності в умовах ЗДО відіграють щоденні прогулянки на свіжому повітрі.
Вихователі всіх вікових груп постійно дотримуються санітарно-гігієнічних вимог, систематично проводяться медико-профілактичні та оздоровчі заходи зі зниження захворюваності. В рамках медичного супроводу дошкільнят проводилося вимірювання антропометричних даних (вага, зріст) дітей та температурний скринінг вихованців та всіх працівників.
Важливе місце в оздоровчій роботі займають фізкультхвилинки, фізкультпаузи, валеохвилинки та валеопаузи. Результати, отримані під час вивчення, свідчать про те, що вихователями всіх груп плануються і проводяться фізкультхвилинки, проте не достатня увага приділяється пальчиковій гімнастиці.
Наявні проблеми і у самостійній руховій активності дітей. У дошкільників слабо розвинутий інтерес до фізичної культури і спорту.
Недостатня робота проводиться з батьками щодо виховання фізично та психічно здорової дитини. Вимагає вдосконалення контроль за використання різних видів і форм організації фізичного виховання малят. Документація й інформаційний матеріал, консультації з фізичного розвитку дітей, практичні рекомендації надаються, але відсутня систематичність у висвітленні цього питання батькам.
З метою надання практичної допомоги педагогам, методичний кабінет поповнено практичним та теоретичним матеріалом, організована виставка дидактичного матеріалу та методичної літератури з даної проблеми.
Відповідно до річних завдань та річного плану, графіку контролю адміністрації ЗДО планувалися тематичні та комплексно-цільові перевірки, охоплюючи всі розділи освітньої програми. Перед перевірками планувалися такі види аналізу: комплексний, тематичний, вибірковий, оперативний, попереджувальний.
Ці види контролю забезпечують вивчення діяльності всіх педагогів, обслуговуючого персоналу, злагодженість та системність у роботі всього колективу.
Під час тематичного вивчення перевірялися питання виховання і навчання дітей, згідно питань та завдань річного плану.
Підсумки тематичних та комплексних перевірок щодо стану діяльності ЗДО оформлюється у вигляді довідок та оголошується з наступним обговоренням відповідних висновків на педагогічних радах, на нарадах при директорові, виробничих нарадах та загальних зборах колективу.
З метою попередження можливих недоліків, порушень, вивчення найраціональніших методів роботи в ЗДО здійснюється оглядово-оперативне та епізодичне вивчення, яке забезпечило системність, оперативність контролю за роботою всього колективу щодня.
Упродовж року забезпечувався організаційно-методичний супровід проведення свят «Осінь, осінь золотава...», «Запрошуєм в гості, Святий Миколай», «Новорічне свято кличе нас», розваг «Садок нам двері відчиняє. День знань», «Козацькі забави», «День здоров'я», «Прощавай , красуня осінь», «Зима з весною зустрічається» та театралізованих дійств «Теремок», «Щедрий кошик», «Як лисичка пташкою була», «Мишенятко Мицик», «Рім-тім-ті», спрямованих на вивчення фольклору, національної культури та мистецтв.
Для реалізації другого річного завдання, щодо формування у дітей трудових навичок, вмінь, повагу до праці дорослих, звичку до трудової діяльності, бережливе ставлення до часу, знарядь праці, вміння планувати власну трудову діяльність в закладі створюються відповідні умови.
В закладі проводиться систематична робота з дітьми всіх вікових груп. На кожен день тижня запланований певний вид трудової діяльності дітей, зміст і форма реалізації якого можуть коригуватися залежно від погодних умов та індивідуальних особливостей вихованців. Протягом тижня діти залучаються до всіх видів праці.
Трудова діяльність дітей дошкільного віку охоплює самообслуговування, господарсько-побутову працю, працю в природі, художню.
Самообслуговування охоплює елементарні дії з догляду за собою: самостійне одягання, роздягання, тримання свого одягу і взуття в чистоті, вмивання обличчя, миття рук, самостійне споживання їжі, прибирання за собою посуду, тримання в порядку іграшок. До цього виду праці діти всіх вікових груп обов'язково залучаються щодня відповідно до режимних моментів і життєвих потреб, тому форми роботи із самообслуговування зазвичай окремо в плані не прописуємо.
До господарсько-побутової праці вихователі залучають дітей, починаючи з молодшого дошкільного віку. З великим задоволенням діти всіх вікових груп займаються працею в природі (догляд за кімнатними рослинами - підживлення, поливання).
Всі вихователі дошкільних груп користуються різними методами та прийомами: заохочення, показ, приклад, роз'яснення, допомога, оцінювання, виправлення. Під час організації всіх видів праці педагоги користуються традиційними формами: доручення, чергування та колективна праця.
Протягом навчального року були проведені заняття по трудовому вихованні: «Що на городі в нас росте», «Квіти на квітнику», «Жива природа - рослини», «Птахи, які залишилися зимувати, «Весна прийшла - свята принесла», «Куточок народних ремесел», «Сад на підвіконні», «Наші друзі птахи».
Цікаво та з інтересом діти люблять будівельно-конструктивні ігри. Були проведені ігри на тему: «Село майбутнього», «Ящики для збереження фруктів», «Будиночок лісничого», «Виготовлення прикрас до національного одягу», «Виготовлення посуду», «Пташина їдальня». Під час ліплення та аплікації діти вчилися працювати з пластиліном, глиною, ножицями, клеєм на таких заняттях як: «Їжачок з сім'єю», «Моє село», «Коровай», «Писанки».
Роботу з дітьми завжди намагаються проводити в ігровій формі, тому дітям було цікаво під час організації сюжетно-рольових ігор таких як: «Будівельники», «Сім'я», «Магазин», «Перукарня», «Аптека». В своїй роботі педагоги використовують дидактичні ігри: «Що кому потрібно для роботи», «Розклади по місцях», «Полікуємо книжечки», «На гостину до бабусі», «Професії», «Посадимо цибульку», «Допоможемо мамі», «Наші дітки працьовиті», «Зваримо борщ» та інші.
В організації трудового виховання дітей дошкільного віку важливе значення має єдність вимог дитячого садка і сім'ї.
Але недостатньо діти володіють безпечними та економічними прийомами роботи, не завжди самостійно підтримують порядок на робочому місці, не завжди можуть уміло розподілити обов'язки при виготовлення спільного виробу.
Проте, поруч з позитивним існує ряд недоліків:
- У значної кількості дітей недостатньо сформовані певні культурно-гігієнічні навички, що пояснюється несистемним відвідуванням дітьми закладу.
- Відсутні графіки чергувань в середніх та старших групах, що унеможливлює належний контроль за охопленням усіх дітей даним видом діяльності.
- В старшій та середній групі у куточках природи відсутні об'єкти живої природи
- В куточку чергових середньої групи відсутні совочок та щітка для змітання крихт.
Щодо наступної педагогічної ради «Розвиток пізнавальної активності дошкільників через формування пізнавальної компетентності», то завдання реалізовані в певній мірі.
Керуючись положеннями Базового компонента дошкільної освіти в Україні, програмою «Дитина», педагоги Панківського ЗДО «Сонечко» працюють над створенням умов для формування пізнавальної активності дошкільнят.
У кожній групі зібрано методичні матеріали, дидактичні ігри та вправи розвиваючого характеру.
Вихователі всіх груп у освітньому процесі використовують:
- довготривалі спостереження за об'єктами (явищами) природи;
- бесіди з дітьми;
- розповідання, читання художніх творів;
- запитання , які сприяють розвиткові логічного мислення;
- розгляд ілюстративного матеріалу;
- дослідницькі (практичні) дії.
Під час занять використовують ігрові сюрпризні моменти для підвищення
в дітей інтересу до отримання нової пізнавальної інформації, мотивують пізнавальну діяльність дітей.
Педагоги надсилають у батьківські viber-групи консультативний матеріал та поради для батьків щодо активізації пізнавальної діяльності малят.
Вихователі ясельної групи «Теремок» Грендей Н.І., Пилипко О.І. особливу увагу приділяють розвитку сприймання дітей, формуванню сенсорних навичок, використовуючи дидактичні ігри та вправи, завдання типу геометричних вкладок, пірамідок навчають порівнювати предмети і явища, які бачать, співвідносити властивості одних предметів з іншими, швидко помічати розбіжності, невідповідності, що дають змогу співвідносити предмети та їх частини із зразками, здійснювати вибір та порівняння за кольором, формою, величиною.
Малюки із задоволенням маніпулюють предметами під час дидактичних ігор «Підбери за кольором», «Чарівні кубики», «Склади правильно», полюбляють також грати з прищіпками.
Педагог Грендей Н.І. під час відкритого заняття «У гості до півника» використала цікаві методи і прийоми: розгляд півника, дидактичну гру «Допоможи півнику».
Вихователі молодшої групи «Дзвіночок» - Зеленюк В.В., Крушельницька Б.І. значну увагу приділяють формуванню у дітей реалістичних уявлень про об'єкти живої і неживої природи, підводять до усвідомлення взаємозалежності та причинності явищ під час спостережень, а також самостійних дій дітей з різними предметами.
Особливе значення надають вихователі проведенню дидактичних ігор, що сприяють розвитку мислення дітей, як от «Що весна принесла?», «Де живе вода?», «Склади рослинку з частин», «Що посіємо, що посадимо?», «Що виросте?», «Які овочі можна їсти сирими, а які вареними?» тощо.
Вихователі середньої групи «Сонечко» Джумара А.І., Пилипко О.І. значну увагу приділяють формуванню у дітей вміння порівнювати та класифікувати предмети та явища. Так, під час спостережень звертають увагу, що змінилося протягом певного часу, що нового помітили діти, проводять порівняльні спостереження.
Під час відкритого заняття «Чарівна подорож по станціях» Джумара А.І. уміло активізувала всіх дітей, використала цікаві дидактичні ігри «Що не так?», «Посади жучка на квіточку», «Скажи одним словом», «Знайди сусідів числа». Діти з цікавістю виконували завдання під час пошуково-дослідницької діяльності (досліди з водою).
Вихователі старшої групи «Ромашка» формують у дітей розуміння елементарної цілісності світу, взаємозв'язку та взаємозалежності явищ у довкіллі. Вчать спостерігати, порівнювати предмети і явища за істотними ознаками, розміщувати їх (у ряди, класи, категорії), встановлювати між ними різного роду зв'язки, шукати відповіді на запитання та ставити їх самостійно, наперед планувати свої дії. Спонукають малят, щоб виконуючи завдання, вони міркували уголос, пояснювали, коментували свої дії.
Пропонують їм ігрові завдання, цікаві захопливі вправи на розвиток логічного і просторового мислення, уваги, спостережливості, обсягу пам'яті тощо.
Педагоги старшої групи Красовська Л.В., Проданик Т.І. широко використовують у своїй роботі практично - пошукові ситуації, пошуково - дослідницьку діяльність.
Вихователі значну увагу приділяють формуванню логічного мислення під час спостережень. Так, спостерігаючи за погодою, з'ясовують думку дітей, як впливає погода на поведінку тварин, людей, на настрій? Спонукають дітей пригадати народні прикмети про весну, поміркувати, чи справдилися вони.
Проводячи бесіду про вітер, пропонують дітям подумати, як можна в кімнаті зробити вітер? Пропонують дітям пояснити значення крилатих висловів «Вільний, як вітер», «Кидати слова на вітер», «Ганяти за вітром в полі»
Вихователь Красовська Л.В. для активізації дітей під час відкритого заняття «Космічна подорож» використала різні прийоми: дидактичні ігри «Хто знає, нехай далі називає», «Літаюча тарілка», гра-асоціація «Хто про що подумав?», логічні вправи, розв'язання арифметичних завдань.
Педагоги значну увагу приділяють формуванню пізнавальних інтересів під час індивідуальної роботи з дітьми, при цьому використовують ігри з сірниками, геометричними фігурами «Склади з фігур»,«Танграм», ігри з пазлами.
В кожній віковій групі педагогами було проведено моніторинг розвитку рівня дітей. Визнечення рівня знань дітей проводилося за 5 розділами:
- дитина в соціумі
- дитина в природному довкіллі
- логіко математичний розвиток
- розвиток мовлення
- художньо-продуктивна діяльність.
В старшій групі відвудує заклад 21 дитина, з них 13 дітей мають достатній рівень засвоєння знань ( 62%), а 8 дітей (38%) - середній рівень.
В середній групі 4 дітей (25%) мають високий рівень, 5 дітей (31%) - достатній рівень, а 7 дітей (44%) - середній рівень засвоєння знань. Всього в середній групі взяло участь в моніторинзі розвитку - 16 дітей.
В молодшій групі 2 дітей (9.5%) мають високий рівень, 8 дітей (38%) - достатній рівень, середній рівень визначено у 11 дітей (52.5%).
Значна увага приділяється роботі з батьками вихованців щодо формування пізнавальних інтересів дітей. Так, вихователі батькам у viber-групи надають рекомендації: «Активізація пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку», «Як розвивати допитливість дитини?», «Як навчати дитину вдома», «Формування пізнавальних інтересів дітей».
Однак, поряд з позитивним в роботі педагогів є ряд недоліків:
Іноді під час занять вихователі ставлять запитання дітям і самі дають на них відповіді, пропонують дітям одноманітні завдання, активізують одних і тих самих дітей.
Вихователі старшої групи «Ромашка» під час навчання дітей звуковому аналізу відразу виправляють неправильні відповіді дітей, не спонукають їх думати, підказують дітям, яку фішку потрібно взяти, щоб позначити той чи інший звук. Розділ з розвитку мовлення на середньому рівні через те, що заклад тривалий час перебував на карантинних обмеженнях, діти погано відвідували заклад, тому не вдалося досягти високих результатів засвоєння дітьми програмових вимог.
Як показало контрольне опитування, діти в основному володіють знаннями, що вимагає програма та Базовий компонент дошкільної освіти, проте частина дітей молодшої групи затруднювалися називати домашню адресу; не всі діти знають основні кольори, однак є діти, які називають і відтінки кольорів.
Вихователі груп недостатньо уваги приділяють плануванню роботи з батьками з формування пізнавальної активності дітей.
У травні місяці був здійснений моніторинг якості дошкільної освіти в ЗДО через діагностичне обстеження дітей практичним психологом. Метою проведення педагогічної діагностики педагоги вважали виявлення рівня компетентності дітей старшого дошкільного віку, а також отримання оперативної інформації про реальний стан і тенденції змін видів діагностування для корекції педагогічного процесу. Діагностування здійснювалося за критеріями та рівнями оцінювання досягнень дітей відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти в Україні.
Моніторинг стану готовності до шкільного навчання дітей - випускників показав, що високий рівень готовності до навчання в школі у 6 дітей (27 %), у 14 дітей (64 %) - середній рівень готовності до школи. Низький рівень готовності до навчання в школі виявлено у 2 дітей (9%).
Діти-випускники мають розвинені психічні процеси, у більшості дітей сформовані навички навчальної діяльності, діти мають достатній і середній рівень саморегуляції, вміють ставити перед собою нескладні завдання і спрямовувати свою увагу на їх виконання, вміють слухати, виконувати вказівки дорослих, оцінювати свої відповіді та відповіді однолітків.
На виконання програми наступності і перспективності дошкільної та початкової ланки упродовж 2020/2021 н.р., була проведена наступна робота: для підвищення мотиваційної готовності дошкільників до навчання в школі проведені цикл бесід «Я йду до школи», створені умови для розгортання творчої гри «Школа», організовані конкурси дитячих малюнків: «Школа майбутнього», «Яку я бачу школу», «Моя перша вчителька».
З метою адаптації дітей до шкільного середовища та мотиваційної готовності до навчання в школі проводяться спільні заходи: екскурсії до школи, знайомство з територією школи та класами, з першою вчителькою.
Заслуговує на увагу робота практичного психолога, яка позитивно впливала на створення психологічного комфорту в групах, на проходження дітьми адаптаційного періоду. Проведення корекційних занять сприяло поліпшенню емоційної сфери, розвитку пізнавальної активності дитини та мотиваційної готовності до школи. Психологічним супроводом були охоплені всі діти ЗДО. Протягом навчального року відповідно до річного плану проводилися такі форми роботи: психодіагностична, корекційно-відновлювальна, розвиваюча, консультаційна, психологічне просвітництво і організаційно-методична.
У вересні - жовтні - проведена робота по адаптації дітей до умов дошкільного закладу. У процесі спостережень були оформлені адаптаційні листи: легка адаптація (від 8 до 16 днів) - 12 дітей; середньої тяжкості (до 30 днів) - також 8 дітей.
У січні - березні проведена діагностична робота з розвитку психічних процесів, емоційно - вольової сфери, соціальних навичок у дітей старшого дошкільного віку. Робота проводилася з дітьми старшого дошкільного віку в трьох напрямках: психофізіологічний розвиток, соціальний розвиток і психологічна готовність по блокам. Результати вивчення готовності дітей до навчання в школі: готові до навчання в школі 22 дитини, що становить 100%
Ваємодія з батьками вихованців посідає важливе місце в структурі заходів по готовності дітей до навчання в школі. Доброю традицією стало висвітлення інформації серед батьківської громадськості через viber-групи, буклети, динамічні стенди, сайт ЗДО, щоквартальне проведення підсумкових занять з усіх розділів програми, батьки вихованців активно та з задоволенням переглядали фотографії цих занять.
На початку навчального року планувалася робота з батьками в усіх вікових групах, враховуючи потреби батьків. Вихователями організовані свята до «Дня знань», де тематика свята також була спрямована на патріотичне виховання. Випускалися сімейні газети «Моя країна - Україна». Вихователі групи раннього віку організували та провели семінар-практикум для батьків «Опікуємося дитиною разом з родиною», мета якого була розробка та використання здоров'язберігаючих технологій. Залучалися батьки до спільної діяльності: організовані виставки-поробки «Ходить осінь гаєм - всі дерева прикрашає», «Зимовий вернісаж», конкурси «Врятуй пташку» на виготовлення шпаківень, годівничок, аукціони для збору коштів онкохворим дітям, педагогам Сторожинецької громади та в зону АТО.
Залучали батьків до вирішення спільних проблем ЗДО, до управління діяльністю, до співпраці шляхом прозорості та відкритості роботи закладу через роботу сайту ЗДО. Батьками кожної групи придбано фарбу для збереження споруд майданчиків, активні учасники діяльності закладу надавали благодійну допомогу про що складалися відповідні звіти, які висвітлювалися на сайті.
Оскільки утримання закладу потребує дуже великих затрат вважаємо, що необхідно спрямувати роботу дошкільного закладу на налагодження тісної взаємодії між ЗДО та сім'єю завдяки розширенню форм та видів співпраці застосовуючи ІКТ.
Значна робота впродовж навчального року була проведена з формування основ безпечної життєдіяльності дітей (в побуті, серед людей, предметів, у природі). В режимі ЗДО проводились «Тижні безпеки дитини», «Тиждень безпеки дорожнього руху».
Методичною службою ЗДО систематично розроблялись та втілювались в роботу плани проведення тижнів, місячників, декад з питань ОБЖД, поповнювалась бібліотека новими книгами з БЖД та правил дорожнього руху, методичні скарбнички вихователів поповнювались дидактичним матеріалом з правил безпечної поведінки, в кожній віковій групі є картотеки дидактичних ігор з даного питання та збірка бесід систематизована в картотеку. Для вирішення цієї проблеми добирались відповідні форми та методи роботи, які допомагали дітям зрозуміти цінність свого життя і здоров'я, а також можливості його збереження та зміцнення.
Адміністрацією ЗДО своєчасно проводилися заняття та інструктажі з охорони праці, пожежної безпеки та дорожнього руху.
Адміністративно-господарська діяльність здійснювалася адміністрацією у всіх сферах життєдіяльності: вчасно видавалися накази та розпорядження, систематично контролювалося їх виконання; постійно відстежувалося виконання завдань річного плану; систематично здійснювався контроль за організацією харчування дітей, методичною роботою, проведенням освітньо-виховної, дистанційної, оздоровчо-профілактичної роботи, дотриманням режимних моментів, рівнем компетентностей дітей з різних сфер життєдіяльності. Результати контролю заслуховувалися та обговорювалися на виробничих нарадах, засіданнях педагогічних рад, нарадах при директорові. З метою забезпечення стабільної роботи закладу за сезонами були розроблені спеціальні заходи, а контроль за їх виконанням здійснювався адміністрацією та відповідними комісіями профспілкового комітету, про що свідчать наявність актів перевірок, накази.
На території закладу розташовано 4 ігрових майданчики, спортивний майданчик, майданчик дорожнього руху, лісова та паркова зона. Територія дошкільного закладу має естетичний вигляд, достатньо озеленена, висаджено понад 150 декоративних дерев лісу: ялини, сосни, модрини, клени, 35 садженців плодових дерев. Територія огороджена, але потребує заміни парканів, оздоблена квітниками, городами, за якими діти спостерігають та доглядають. На території закладу висаджені квітники, ділянки овочевих культур, облаштовано зелену аптеку здроров'я. Завезено пісок у всі пісочниці та проведено лабораторні дослідження.
За допомогою батьків та власними силами обладнані ігрові майданчики, пофарбовано столи та лавки, виготовлено тематичні фігурки для відтворення реального світу природи, відремонтовані та пофарбовані павільйони, ігрове обладнання, яке відповідає санітарно-гігієнічним нормам та правилам безпеки життєдіяльності дітей.
Технічний стан будівлі задовільний. Власними силами, із залишків шиферу відремонтовано дах, та пофарбовано господарські будівлі, цоколь, облаштовано вимощення частково навколо будівлі закладу та господарської будівлі, пофарбовано запасні сходи фарбою проти іржі.
Коштами міської ради у 2019 році проведено капітальний ремонт даху основної будівлі, вартість якого склала 250000 грн. У 2020 р. проведено від скважени централізовано водопостачання у групові осередки, харчоблок. Також вирішено питання із теплотрасою, проведено заміну труби, постачання тепла у заклад. Відремонтовано тепло нагрівний твердопаливний котел, який вийшов з ладу в розгар опалювального сезону. На час ремонту котла заклад переведено на опалення резервним котлом на пілетах, для того, щоб не припинявся освітній процес.
Колектив та батьки ЗДО доклали багато зусиль до проведення ремонтно-відновлювальних робіт з метою покращення умов перебування дітей у закладі. Спільними коштами міської ради та батьків влітку у 2020 р. було проведено поточний ремонт спальні: демонтовано гіпсові плити з стін, знято штукатурку до цегли, оштукатурено, ошпакльовано та пофарбовано емульсійними фарбами всі стіни приміщення спальні, замінено підлогу з утепленням та ізоляцією коштами благодійників.
Міська рада забезпечує заклад згідно кошторису на видатки для утримання установи, але цього, нажаль, не достатньо.
За батьківські кошти випускників придбано килим 3х4м. Також благодійники подарували закладу холодильник з морозильною камерою, через те, що старий холодильник вийшов з ладу. За подарункові кошти батьків минулорічних випускників придбано тюлі для відремонтованої спальні, засоби захисту для роботи у епідрежимі, придбано бактерицидний рециркулятор для здійснення кварцування приміщень та запобігання захворюваності.
Прийом дітей до закладу дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році здійснювався відповідно до журналу реєстрації заяв батьків на чергу в ЗДО, медичних довідок про стан здоров'я дитини. Дані про дітей та їхніх батьків зберігаються у електронній базі даних програми «Курс: Дошкілля». Ділова документація з питань прийому дітей та їх вибуття велася за встановленою формою відповідно до нормативних вимог Примірної інструкції з діловодства.
Суворий контроль адміністрації здійснювався за організацією харчування згідно «Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах» із змінами № 202/165 від 26.02.2013.
Постійний контроль адміністрація закладу веде за станом постачання та якості продуктів харчування. З метою покращення постачання продуктів та їх якості створено комісію для здійснення контролю за виконанням постачальниками умов договору, також затверджено склад комісії з бракеражу відповідним наказом.
Відповідно до спільного наказу МОН та МОЗ Ураїни від 26. 02.2013 № 202/165 «Зміни до Інструкції з організації харчування дітей у ДНЗ» у закладі організовано триразовий режим харчування. Видача готових страв на групи здійснюється відповідно до графіка видачі їжі, складеного сестрою медичною Якубовською В.Й.
Всі діти охоплюються щоденними медичними оглядами. Своєчасно проводяться моніторингові дослідження стану здоров'я дітей, які свідчать про погіршення стану здоров'я в осінньо-зимово-весняні періоди. Через захворюваність дітей та дорослих, та поширення короновірусу, заклад було закрито на карантин в жовтні, лютому.
Аналіз захворюваності за 2020/2021 н.р., показав, що захворюваність дітей в порівнянні з минулим роком зросла з 10.2% до 11%. Слід відмітити, що результатом високої захворюваності дітей є батьківська байдужість. Хворих дітей ведуть у дитячі колективи, перш ніж відвести до закладу поять ліками, щоб приховати ознаки захворювань, але через певний час дія ліків припиняється і дитина стає кволою, проявляються всі ознаки захворювання, а саме головне наражаються на захворювання дитячі колективи. Над цією проблемою заклад посилено працює висвітлюючи в санбюлетенях загрози розповсюдження вірусних інфекцій та відповідальність батьків згідно законодавства.
Аналізуючи методичну та психологічну роботу дошкільного закладу можна зазначити, що спільна робота всіх учасників освітнього процесу допомогла досягти позитивних результатів у роботі.
Проаналізувавши всю роботу ЗДО, враховуючи недоліки в роботі, педагогічний колектив буде керуватися в 2021/2022 навчальному році державними нормативними документами, що регламентують роботу закладів дошкільної освіти, Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними комплексними програмами рекомендованими МОН.